OBALAM 14 MITÓW O YOUTUBE ❌ cz.1

Od czasu pojawienia się Youtuba powstało mnóstwo teorii na jego temat. Wiele z nich jest nieprawdziwych i wprowadza w błąd. Z tego powodu postanowiłem przedstawić Ci całą prawdę o Youtube. Dlatego… obalam 14 najpopularniejszych mitów Youtuba.

Być może dzięki temu uda mi się zmienić Twój Youtubowy światopogląd ? i zaczniesz odnosić jeszcze większe sukcesy jako Youtuber ?

Lecimy! ✈

MIT 1. MUSZĘ MIEĆ PIENIĄDZE, ŻEBY ZACZĄĆ NA YOUTUBE ?

Kiedy zaczynałem moją przygodę z Youtubem posiadałem budżet w wysokości 350 zł. Kupiłem za to najprostszy dyktafon Olympusa za 200 zł oraz program do montażu filmów Movie Studio Vegas za około 150 zł. Po 6 latach w dalszym ciągu pracuję na tym programie i od czasu do czasu zdarza mi się nagrać szum moim wysłużonym dyktafonem 🙂 Jak widzisz, nie musisz spać na pieniądzach, żeby założyć kanał. Bardzo często wystarczy niewielka inwestycja w sprzęt, pomysł ? i nieco wysiłku, aby osiągnąć sukces.

Każdy duży biznes był kiedyś małym biznesem.

Richard Branson

Oczywiście możesz zainwestować w wysokobudżetowe produkcje, ale wiąże się to ze sporym ryzykiem. Osobiście nie polecam tego na samym początku. Sam wydałem około 250.000 zł na produkcję piosenek i animacji dla dzieci w 2019 roku, które prawdopodobnie nigdy mi się już nie zwrócą. Przyczyną tej „porażki” jest wprowadzona na początku 2020 roku ustawa COPPA (Children’s Online Privacy Protection Act). Sytuacja związana z contentem dziecięcym diametralnie się zmieniła. Ustawa zabrania targetowania reklam na filmach dla dzieci, co spowodowało radykalny spadek zarobków z piosenek i bajek dla dzieci. Więcej o ustawie COPPA przeczytasz w artykule „Odpowiadam na WASZE pytania, m.in. Youtube ? Kryzys„.

Dlatego proponuję: nie wsadzaj oszczędności swojego życia na samym początku swojej kariery na Youtube 🙂

Pamiętaj, Youtube nie ocenia czy film jest wysokobudżetowy czy też nie. Ważne, aby miał wysoką oglądalność i pozytywne opinie. Youtube w szczególności zwraca uwagę na długość oglądania filmu, czyli tzw “watchtime ?”. 

MIT 2. ABY ZARABIAĆ NA YOUTUBE TRZEBA BYĆ ZNANYM ?

Czy znałeś mnie przed obejrzeniem moich filmów na Przebiznesie? No właśnie. A moje kanały dobrze sobie radzą i całkiem dobrze zarabiają, więc osobiście potwierdzam, że możesz robić dobre filmy i pieniądze będąc w cieniu.

Na kanale Lulanko zarobiłem już ponad milion złotych na samych reklamach Google Adsense. Mój CPM, czyli zarobek za 1000 wyświetleń, wynosi 6.89 $. Po moim solidnym researchu w internecie znalazłem informacje, że zarobki “znanych osób” na kanałach rozrywkowych są dużo, dużo niższe. Ich CPM wynosi około 0,4 – 0,5, czyli jest niemalże 14-krotnie mniejszy. 

Oczywiście nie jestem jedynym przykładem “Youtubera w trybie incognito”. Znam wiele kanałów, które zarabiają bardzo dobre pieniądze, a ich właściciele nie bujają się po czerwonym dywanie, ani nie wystąpili w “Tańcu z Gwiazdami?”.

Przykłady:

Ozyrys, którego dzienny rekord zarobków to 1 209 dolarów, lub Zajciu 37.

Nikt nie zna takich twórców jak my, ale swoje robimy 🙂

Z drugiej strony wiele osób zyskało sławę właśnie dzięki Youtubowi…Przykładem będą FitLoversi, którzy zaczęli jako kanał fitnessowy. Zyskali ogromną popularność i przekształcili swój kanał na LiveStyle’owy, ciesząc się obecnie 1,7 milionową społecznością.

MIT 3. NA YOUTUBE TRZEBA ZBUDOWAĆ WIERNĄ SPOŁECZNOŚĆ ??‍??‍?

Zupełnie się z tym nie zgodzę. Zobacz na statystyki mojego kanału “Golden Sunset” ?

Tak jak widzisz, widzowie bez subskrypcji stanowią 95,8 % moich odwiedzających. Jedynie 4% osób, które oglądają mój kanał kliknęło suba. A kanał hula, rośnie, zarabia i ma się dobrze 🙂 Te 95,8% ludzi wraca na mój kanał nie dla mnie, a dla materiałów, które otrzymują. Dla muzyki, która im się podoba.

Generalnie można podzielić kanały na dwie kategorie, kanały reklamowe lub eksperckie. 

Kanały reklamowe to takie, które niosą w sobie wartość dla widza, generują wysokie zarobki i CPMy, ale nie przysparzają sławy ich założycielom. Kanały eksperckie to kanały oparte na charyzmie i sympatii do Youtubera. Zazwyczaj dają małe CPMy i niskie zarobki z reklam Google Ads, ale niosą potencjał sprzedaży własnych produktów wiernej społeczności.

Poniżej porównałem kanał “Polimaty” (kanał ekspercki) z moim kanałem “Lulanko” (kanał reklamowy).

Polimaty mają ponad 250.000 subskrypcji więcej od Lulanka, natomiast mój kanał ma prawie 2,5 x więcej wyświetleń. Co z tego wynika? Po pierwsze, kanał ekspercki – Polimaty – zarabia dużo mniej na reklamach adwords od mojego kanału, pomimo dużej przewagi w społeczności. Po drugie, Polimaty generują więcej innych korzyści niż kanał reklamowy – m.in. lepsze możliwości sprzedaży produktów swoim wiernym subskrybentom, potencjalne współprace czy product placementy.

MIT 4. JAK DAJESZ WARTOŚĆ, TO SAMO SIĘ PONIESIE ?

Być może kiedyś Youtube promował to, co było wartościowe. Teraz ze względu na zbyt duże zagęszczenie treści nie możesz liczyć na to, że Twoja treść poniesie się sama. Na pewno nie na początku działalności, gdy kanał jest jeszcze świeży. Nawet jeśli dodajesz filmy “wartościowe”, to i tak musisz zadbać o ich dystrybucję. 

Obecnie social media, strona www, mailingi, mogą zwyczajnie nie wystarczyć. Warto chociaż na samym początku “dopalić” film reklamą, nawet niewielką (10/20 zł na dzień). Jeżeli zadbasz o to, aby Youtube miał wystarczające dane do oceny Twojego filmu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zacznie go promować. Oczywiście sprawdzi ruch na filmie, watchtime, wyświetlenia, tagi, opis, miniaturę etc.

Dopalenie filmu reklamą może mieć kluczowe znaczenie dla algorytmu, póki Twój kanał jest jeszcze mały. Dzięki temu pokażesz Youtubowi, że potrafisz generować ruch na swoich filmach i wzbudzisz zaufanie systemu rekomendacji.

MIT 5. STRONA WWW DAJE MAŁY RUCH ?

Strona www i Youtube mogą stanowić rewelacyjnie działającą symbiozę. Witryna będzie przekierowywać użytkownika na Youtuba i odwrotnie. Z tego powodu, do większości moich kanałów założyłem osobną stronę. Dodaję wpisy z linkami do filmów, opisem. Prowadzę blogi. I to naprawdę działa.

O tym, jak dużą moc może mieć prowadzenie strony pod Youtube przekonałem się na własnej skórze. Po założeniu kanału Lulanko, założyłem pod ten kanał stronę www. Witryna powstała jeszcze na “starej” wersji WordPressa. Po 5 latach stwierdziłem, że przeniosę przestarzałą stronę na profesjonalną witrynę sklepu internetowego, połączoną z blogiem. Niestety, zrobiłem to dość nieumiejętnie, co Youtube dał mi do zrozumienia. 

Zobacz sam. To statystyki źródła wizyt piosenek na Lulanku przed przenosinami ?

Jak widzisz, proponowane filmy stanowiły większą część odwiedzin na moim kanale. Dzięki prowadzeniu strony www Youtube promował moje piosenki, bo radziły sobie bardzo dobrze w wyszukiwarce. Ten wielki spadek rozpoczął się w momencie przeniesienia strony, gdy straciłem topowe pozycje w wyszukiwarce dla fraz powiązanych z piosenkami. 

Pamiętaj, że system rekomendacji Youtuba jest mocno powiązany z wyszukiwarką i nawet jeśli odwiedziny Twojego kanały z Twojej strony www stanowią tylko kilka procent lub mniej, to nie znaczy, że strona nie przyczynia się do zwiększania ruchu z “proponowanych”.

MIT 6. CAŁY CZAS MUSZĘ ROBIĆ NOWE FILMY ?

Youtuberzy wiecznie powtarzają, że prowadzenie kanału na Youtube opiera się głównie na regularności. Nie zgodzę się z tym, ponieważ istnieje wiele kanałów, które dobrze sobie radzą pomimo braku nowych treści. A to wcale nie oznacza, że Ci twórcy przestali zarabiać, wręcz przeciwnie.

Posłużę się przykładem kanału BZYK.

Zobaczcie na ich statystyki ?

Pół miliarda wyświetleń, prawie 800.000 subskrypcji, a ostatni film został dodany 3 lata temu! Produkując “przyszłościowy” content możesz zarabiać na kanale, nad którym już nie pracujesz. Świetny przykład dochodu pasywnego i odpowiedź na pytanie “Czy można zarabiać nie pracując?”.

Zerknijcie na statystyki kanału na social blade, (to narzędzie do analizy kanałów i profili na social mediach, więcej o www.socialblade.pl przeczytasz w artykule „NARZĘDZIA DLA YOUTUBERA„) robią wrażenie 🙂

Kolejnym przykładem będzie mój film z szumem suszarki do włosów. Od czasu uploadowania filmu, zarobił 67.000 zł ?

Z biegiem czasu zarabia coraz więcej. Mógłbym nie pracować nad kanałem, a i tak co miesiąc otrzymywałbym wysokie wynagrodzenie od Youtuba. W zasadzie przez dwa lata nie pracowałem nad kanałem, z powodu braku czasu. Natomiast przelewy na konto przypominały mi o tym, że kanał istnieje i ma się dobrze:)

Dlatego zachęcam Cię do dodawania contentu Evergreen, czyli treści, które się nie starzeją. Jeżeli założyłbyś kanał np. o nowych technologiach, lub bieżących wydarzeniach to faktycznie musiałbyś dodawać filmy często i regularnie, ponieważ technologie ciągle się zmieniają, a wczorajszych wiadomości nikt nie będzie chciał oglądać.

MIT 7. NIE TRZEBA UZUPEŁNIAĆ STRONY INFORMACYJNEJ ?

Jeżeli idziesz na spotkanie, na którym ludzie Cię nie znają, to co robisz? Przedstawiasz się. Zrób to samo na Youtube. Strona informacyjna to Twoja wizytówka, która mówi widzom i Youtubowi kim jesteś. Jeżeli ktoś wchodzi na Twój kanał, musi wiedzieć co na nim znajdzie i co od Ciebie otrzyma. Wiem, że wiele “znanych” osób nie uzupełnia informacji o sobie. Powód jest prosty, są znani 🙂

O pozostałych 7 mitach przeczytasz tutaj ? „OBALAM 14 MITÓW O YOUTUBE ❌ cz.2

Dodaj komentarz